Haa ... Valaistumista tapahtuu asteittain. Nyt on takana kaksi tehopäivää mobiilioppimisen parissa ja yksi yrittäjyyskasvatuksen saralla. Valaistumista, oivalluksia ja kysymyksiä kilokaupalla. Ensinnäkin miten rakentaa oppimisprosessi virtuaalishowroomiin siten, että se tukee myös yrittäjämäisiä toimintatapoja. Yksi vastaus toki löytyy jo hankeanomuksestamme tutkivan oppimisen  hyödyntäminen prosessissa. Keskiöön nousevat oppimista ohjaavat oppimiskysymykset. Siis mikä on meidän ydinkysymys, jota kohden kuljetaan se kirkkaana loistava johtotähti. Ehdotuksena edelleen olisi - miksi tuotteet ovat houkuttelevia ja kiihottavat ostamaan? Tämän kysymyksen oppimistehtävänä voisi olla esim. vertaisryhmässä tarkasteltavat erilaisten linkkien takaa löytyvät tuotteet, joiden kilpailukeinojen painopisteet vaihtelevat ekologiasta, kokeilevuuteen, innovatiivisuuteen, toiminnallisuuteen jne. Täytyy myöntää, että Päivin kuningasajatus - en valitettavasti pääse loistamaan idean keksijänä. Ei vaineskaan tehtävä kuulostaa hyvältä. ja toisaaltaan Miten saan oman tuotteeni / tuoteperheeni houkuttelevaksi? Miten sitten tutkimusmatka näkyy blogissa - tehtyinä valintoina, perusteluina, pohdintana siitä mitä yhteistyötahoja prosessissa tarvitaan, mikllaisia markkinointikanavia käytetään ja ennen kaikkea sitä tuotteen houkuttelevuuden tarkastelua. Houkuttelevuuden näkökulmia: muotoilu, materiaalivalinnat, viimeistely, mittasuhteet, värimaailma jne jne. Nyt pitänee piipahtaa taas hankeanomuksessa siinähän on nuo tutkivan oppimisen vaiheet ja niihin oppimiskysymykset. Eli nyt showroom alkaa elää. Ensiviikon ja seuraavan aikana etusivu ja alasivut rupeavat hahmottumaan. Lopuksi vielä muutama näkökulma näin miettimysmyssyyn laitettavaksi.

Laaja-alaisen näkökulman säilyttäminen
Oppijan omat tavoitteet
Kollektiivinen yrittäjämäinen toimintapapa
Oppijaa tuetaan
Reflektio prosessin eri vaiheissa
Vertaispalaute
Onnistumisen kokemuksia
omien vahvuuksien löytyminen ja niiden vahvistaminen
rohkaiseminen
Avoimuus