Muistin virkistykseksi, jottei hairahdettaisi polulta ja tuhlattaisi ylimääräistä aikaa turhuuksien pohdintaan:


Verkko-oppimisprosessin suunnittelun taustana on käsitys, minkä mukaan oppiminen on oivaltamista, etsimistä, löytämistä, soveltamista, uuden luontia, kyseenalaistamista, tulkintaa, muutosta ja hyödyntämistä. Oppiminen vuorostaan on kokeilua, kokemuksia, elämyksiä, uskallusta, tekemistä, jakamista, tutkimista, onnistumista, jota siivittää kannustava, vuorovaikutteinen, ohjaava, turvallinen ja hyväksyvä oppimisilmapiiri.

 

Verkko-oppimisprosessi pohjautuu tutkivanoppimisen malliin.

1. Kontekstin luominen – oppimisympäristöön vaikutetaan etukäteen valitsemalla kiehtovia tuotemuotoilun klassikoita ja uusia nuorten muotoilijoiden kokeiluja, tavoitteiden esittely.

2. Ongelman asettaminen – Oma tavoite; oman tuotteen / palvelun kehittämisen suhteen

3. Omien selitysten / tulkintojen / aikaisemman tiedon ulkoistaminen – Millainen on tämänhetkinen visuaalinen maailmani, käyttämäni muotokieli, materiaaliyhdistelmät, omat vahvuuteni? Mihin pohjaat tekemäsi valinnat?

4. Kriittinen arviointi – Millaista uutta tietoa olet löytänyt? Miten ajattelet tekemiesi valintojen vaikuttavan työn visuaaliseen ilmeeseen ja markkinoitavuuteen?

5. Uuden syventävän tiedon hankkiminen? – Millaista muotokieltä ja materiaaliyhdistelmiä markkinoilla olevissa tuotteissa tällä hetkellä on ja miten ne vaikuttavat tuotteen houkuttelevuuteen ja markkinoitavuuteen? Ovatko jotkin ratkaisut erityisen kiehtovia – Miksi? Mistä tarvitset vielä lisätietoa? Pohdi millaisin hakusanayhdistelmin löydät kaipaamaasi tietoa? Miten lähdet soveltamaan löytämääsi tietoa omien tuotteiden / palvelujen houkuttelevuuden ja markkinoitavuuden vahvistamiseksi?

6. Tarkentavat kysymykset. Miten materiaalivalinnat, rakenteet ja työtaparatkaisut tukevat tuotteen / palvelun ominaisuuksia. Miten muotoilu, materiaalit ja tehdyt valinnat tukevat omaa tuotemaailmaasi? Millaiset ratkaisut tuovat parhaiten suunnitelmasi luonteen esille? Mihin perustuu valitsemiesi ratkaisujen ilmaisuvoima? Millaiset ovat oman tuotteesi / palvelusi vahvuudet, myyntiargumentit ja miten ne ilmenevät? Miten markkinoit tuotettasi / palveluasi?

7. Tarkentuvien teorioiden ja selitysten luominen – Miten ennakkokäsityksesi ovat muuttuneet?

8. Jaettu asiantuntijuus –

9. Syvällinen ymmärrys / oivaltaminen laajentuminen ja kehittyminen Löytyneet verkostokumppanit, joiden kanssa ryhtyä yhteistyöhön

No nyt on taas helppo edetä